dimarts, 25 de març del 2008

Diccionari Dìdì

Informació per als centres de l'Eixample que tenen (o tindran) alumnat de llengua xinesa: Diccionari Dìdì.

Dìdì (vol dir “germà petit” en xinès) és un diccionari dibuixat pensat per als nens d’origen xinès que viuen als Països Catalans i que han d’aprendre en poc temps el català com a primer pas per a integrar-se en el nou entorn escolar i social. És tan útil per a l’alumnat com per al professorat mancat de coneixements de la llengua xinesa. L’ús d’aquest llibre possibilita una valoració positiva de les llengües xinesa i catalana i en potencia el desenvolupament en l’àmbit escolar i en el familiar.
Val a dir que el llenguatge universal de les imatges és ideal per fer d’un diccionari una eina estimulant per a l’aprenentatge de la llengua, i les imatges que hom ha triat en aquest llibre són divertides, originals, afectuoses, entenedores i suggestives. Presenten una visió humorística dels comportaments humans i el nostre entorn.
Les paraules en xinès van acompanyades del seu corresponent en pinyin, una romanització dels caràcter xinesos que s’utilitza a els escoles xineses per ensenyar la pronunciació del xinès mandarí i que és el sistema dominant a nivell internacional. En algunes ocasions la paraula inclou un sinònim o un concepte afí: el nadó-el bebè; els pits-les mamelles, etc. Tot i que les paraules estan escrites en la varietat supradialectal o català estàndard, en algunes ocasions hi ha els mots corresponents al català de les varietats del País Valencià o de les Illes Balears, amb la indicació PV i IB respectivament. Per exemple: l’àvia-la padrina, pessigolles-cosquerelles, etc.
Per facilitar la localització dels mots hi ha un índex català i xinès al final del llibre. Quatre quaderns complementaris -tres dedicats al vocabulari i un quart dedicat a treballar la conversa- completen el material bàsic per introduir l’alumnat xinès a l’aprenentatge de la llengua catalana, potser el repte més complex del treball amb nouvinguts.
Jordi Solé i Camardons (Assessor LIC Eixample)

Etiquetes de comentaris:

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

Subscriure's a Comentaris del missatge [Atom]

<< Inici