dimarts, 23 de febrer del 2010

Treballar la interculturalitat: projecte APADRINEM UNA LLENGUA (Eixample)


Apadrinem una llengua
Resum d’activitats


A finals de curs 2007-08 vam reflexionar sobre la necessitat de treballar la interculturalitat i el reconeixement de les llengües familiars en alguns centres educatius del barri de l’Eixample de Barcelona. Finalment es va incloure en el pla de treball d’algunes escoles una proposta de l’assessorament LIC que vam anomenar “Apadrinem una llengua”. El document aprovat partia d’una breu reflexió sobre la importància del reconeixement de totes les llengües d’ús familiar i unes possibles propostes d’activitat obertes al que decidís cada escola.

Durant l’octubre del curs 2008-09 a cada escola participant, des de la tutoria, es va fer una llista de totes les llengües d’ús familiar en cadascun dels cursos.
Durant el mes de novembre es van reunir les diferents comissions LIC (CLIC, assessor LIC, tutora d’AA, direcció) amb els mestres de Cicles i van aprovar la proposta del projecte "Apadrinem una llengua" consistent en què cada classe apadrinaria una llengua (o en alguns casos dues) usades per les famílies de l’alumnat del centre. En aquesta reunió o en una de posterior es va fer l’adjudicació de les llengües per classe.

Al CEIP Joan Miró el claustre de l’escola es va reunir a començaments de gener per acabar de concretar el disseny i tots els aspectes del projecte i es va tornar a reunir a mitjans de febrer per fer-ne la valoració.
Es van començar a confeccionar els murals de cadascuna de les vint llengües la segona setmana de gener i es van penjar tots els murals el dia 29 de gener en el vestíbul d’entrada de l’escola de tal manera que tots els pares i mares els van poder veure durant unes setmanes.
Cada classe de tota l'escola també va dissenyar una gran capsa-cub amb paraules de la llengua que havien apadrinat. El dia 30 es van portar totes les capses al pati i en el moment que sonava una cançó d'una de les llengües que s'apadrinaven, els nens i nenes de les llengües familiars respectives portaven la capsa-cub de la llengua apadrinada al centre de la rotllana, fins fer una escultura-muntanya de cubs multicolors.
Posteriorment, es va cantar una corranda composta estrofa per estrofa per cursos diferents amb al•lusions a la pau, l'amistat, el respecte, la importància de la bona comunicació i les llengües que va ser cantada el dia 30 de gener, jornada de la Pau, al pati durant el matí; l’acte es va tornar a repetir una altra vegada a la tarda però amb la presència de les mares i els pares. Es va gravar un dvd amb l'activitat realitzada per un dels cursos també en la llengua de signes catalana. Alguns pares van participar activament oferint informació de les seves llengües. Vegeu les fotografies dels actes.
A partir de mitjans de febrer en els cicles mitjà i superior es van proposar activitats d'avaluació escrita, el “Safari per les llengües de l’escola”, on es demanava informació i es convidava a la reflexió sobre el que s’havia treballat en relació a l'activitat dels Murals de les llengües.

Al CEIP Ferran Sunyer durant la tercera setmana de gener es van confeccionar cartells amb la paraula "Pau" en cadascuna de les 24 llengües d’ús familiar del centre i es van penjar en un espai de pas el dia 29 de gener. Els alumnes de Cicle Superior van fer murals a favor de la pau i contra la violència incorporant-hi les paraules dels idiomes apadrinats. El dia 30 de gener es van fer globus amb la paraula “Pau” en cadascun dels idiomes apadrinats i es va fer un acte simbòlic de llançament dels globus.
A partir de la primera setmana del mes de març es col•loca l’Arbre de les llengües de l’escola i s’inicia l’activitat de recerca d’informació per elaborar els Murals de cadascuna de les llengües apadrinades i es pengen a cada aula fins el dia 16.

II Setmana cultural “Multiculturalitat. La riquesa de la diferència” (20 al 24 d’abril) El 17 a la tarda es fa l’acte de penjar els 24 cartells amb la informació de cadascuna de les llengües apadrinades en zones comunes de l’escola. Els alumnes feien salutacions en les llengües familiars respectives i en català
En els cursos d’E. Infantil es treballen contes, cançons i danses d’arreu el món; en el C. Inicial es conversa a l’aula sobre les llengües apadrinades; videos, contes catalans i d’altres països, tallers d’instruments d’Amèrica i contes explicats pels pares i pels alumnes de CS. En el C. Mitjà es fan activitats com les cases retallables del món, un viatge virtual, converses d’alumnes sobre les seves llengües familiars, taller de contes, etc. i en el Cicle Superior s’expliquen jocs d’arreu del món, tallers de contes, conferència sobre mediació cultural, una gimcana multicultural, etc. Els alumnes juguen amb un memory de manlleus al català de les llengües dissenyat per l’escola.
L’AMPA organitza 3 actes: dia 20: “Vine a berenar amb nosaltres”, una mostra gastronòmica d’arreu del món amb cartells d’invitació en les 24 llengües; 21: conferència sobre interculturalitat; 22: Tallers multiculturals (contacontes, llibres, balls, cançons, hena i informació sobre el xinès, àrab, etc; 23: exposició i venda de llibres.


Al Col•legi Urgell, es treballa el projecte Apadrinem una llengua a Infantil, Primària i Secundària a partir del mes de febrer. El grups de P3, P4 i P5 fan mòbils en les tres llengües curriculars; mentre que a Primària es fan els murals de les 16 llengües apadrinades; i a Secundària fan, en alguns casos, Murals de les llengües mentre que en altres classes elaboren presentacions digitals explicatives de les llengües apadrinades que els alumnes presenten als seus companys de classe.
El 23 d’abril es fa el Concert de Primavera “Paraules i cançons del món” -obert a les famílies- que apadrinarà les cançons de les llengües familiars: representants dels alumnes s’adrecen al públic en les seves llengües per parlar de la seva cultura d’origen mentre un altre company ho fa en la versió catalana. Aquesta jornada es pengen els 14 murals, -que han estat alguns dies dins les aules- en una zona comuna del vestíbul d’entrada i els altres treballs 8disseny de cases i altres figures) sobre les llengües i cultures de diferents països. Les tutories elaboraran una filmació en dvd de tot el procés de treball.


El CEIP Ramon Llull va iniciar el març l’activitat d’apadrinament de llengües a Infantil i Cicle Inicial amb la col•locació d’un mapamundi a l’aula o s’hi situava els països i idiomes d’ús familiar; es fa una activitat de recull de cançons, jocs típics i menjars del país d’origen dels alumnes de cada aula. Es va usar la figura de la Vella Quaresma per fer-li sortir d’una de les cames un consell als alumnes d’usar més les paraules: bon dia, hola, pau, amor i gràcies. Aquestes paraules seran presentades primer en català als alumnes i cada setmana també en les altres llengües curriculars i en les llengües familiars dels alumnes de l’aula. El projecte d’apadrinar llengües s’interrelaciona amb el de “L’escola i els amics” amb la confecció entre tots els cursos de primer curs d’un arbre de grans dimensions amb tantes branques com llengües familiars dels nens i nenes de primer curs. Cada nen disposarà d’una fulla de l’arbre on s’inclourà un espai per a la fotografia del nen, el país on va néixer i les seves llengües d’ús. Es faran cartells amb cadascuna de les llengües. A cicle Superior es fan els Murals de les llengües.

Etiquetes de comentaris: ,

1 comentaris:

A la/es 5 de març del 2010, a les 1:03 , Anonymous Anònim ha dit...

Bon dia, m'agradaria poder concertat una cita amb vosaltres ja que estem realitzant un treball sobre l'espai lics i poder-nos així assabentar i veure en la pràctica com es porta a terme.

El meu correu es cris_sala_16@hotmail.com

Us agrairia una contestació per poden-se posar d'acord els membres del grup per poder fer la visita en el cas que sigui que si.

Gràcies.

 

Publica un comentari a l'entrada

Subscriure's a Comentaris del missatge [Atom]

<< Inici