dilluns, 7 d’abril del 2008

Debat de la 1a Sessió del Seminari

1a Sessió Seminari Tutors/es d’Aula d’Acollida de l’Eixample
16 octubre 2007

Síntesi del debat Valoració dels tres anys d’AA i Pla LIC

Experiències que han funcionat
- Cercar el vincle amb l’alumne posant-se al seu nivell: interessar-se per allò que li agrada (música, aficions...)
- Treball a partir dels llibrets de Competències bàsiques
- Benvinguda en la seva llengua
- Company guia ( si és possible per un alumne del seu país d’origen durant els primers dies)
- Memorització d’aspectes bàsics
- Treball de comprensió lectora superior al nivell A2 de llengua abans d’enviar-los a l’AO
- Activitats en què l’alumnat se senti implicat amb el país (creen emoció, augment de l’autoestima)
- Visibilització de l’AA a tot el centre
- Socialització a través de la cançó
- Exigir el català en la interacció entre alumnat i professorat


Els jocs que més han funcionat
- La granota
- Jocs de construcció de paraules
- Lectura de contes infantils i de l’Edu 365
- Olívia
- Jocs de guiar oralment per l’aula un company “cec”.
- Borobil
- Twister
- Oca, parxís, memory,
- etc.

Problemes
- Manca d’implicació del professorat de l’AO amb els nouvinguts:
- El professorat d’AO entén l’AA com a guarderia dels alumnes que tenen dificultat per aprendre.
- Els continguts de l’AO no s’adapten per als nouvinguts i el professorat espera passivament que els tutors de l’AA facin un dossier adequat que serveixi per a tot el currículum.
- Pas de l’AA a l’AO:
o Caldria materials adaptats de les diverses matèries per als nouvinguts, sobretot a SEC, atès que a l’AO els alumnes no s’assabenten dels continguts escrits ni quan ja han sortit de l’AA.
- Absentisme dels nouvinguts a l’AO (SEC)
- Dificultats de la comprensió oral i lectora: els alumnes desconeixen el lèxic bàsic i la terminologia específica. Cal assolir la comprensió lectora A2 à B1 ja que van a l’AO sense haver assolit un nivell de llengua que els permeti seguir amb èxit els continguts. (SEC)
- Actituds lingüístiques i percepció negativa (o insuficient) de la necessitat de l’ús social del català. (ideologies lingüístiques negatives segregades pels pares o per la societat)
- Es fan activitats al centre amb l’objectiu d’ajudar a integrar els xinesos (ex. muntatge d’un Drac xinès) i ells no hi participen perquè els fa vergonya.


Canvis que han observat (en relació als primers anys) i utilitat de l’organització (AA i altres recursos)
- Augment del nombre de països als centres
- Més experiència per part del professorat d’acollida
- Més coneixement de l’AA per part del centre i més implicació (encara insuficient) del professorat d’AO.
- Més pràctica de la llengua oral a les aules.
- El currículum és molt parcel·lat i algunes de les actuacions no afecten tot el centre.
- Caldria crear nous espais de coordinació entre l’AA i l’AO, sobretot a Secundària i més participació de tot el professorat perquè sovint el professorat de l’AO se sent desvinculat de l’AA.

Etiquetes de comentaris:

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

Subscriure's a Comentaris del missatge [Atom]

<< Inici