dilluns, 7 d’abril del 2008

La llengua des d'una perspectiva tranversal

LA LLENGUA DES D’UNA PERSPECTIVA TRANSVERSAL

SELECCIÓ DE LA VIDEOTECA

http://www.xtec.net/videoteca/
Octubre 2006

La present selecció és un recull de vídeos disponibles a la Videoteca de l’XTEC que tenen com a eix central el treball amb l’àrea de llengua.


GUST PER LA LECTURA

· Qui és l'assassí? (Escola Gravi de Barcelona)

Durada: 8'36"
Resum: La lectura de novel·les negres, el contacte directe amb el seu autor i la creació de novel·les és un magnífic procediment per organitzar un crèdit amb l'objectiu de potenciar el gust per la lectura. Així treballen els alumnes de tercer d'ESO de les Escoles Gravi de Barcelona.
Llengua: català
Tema i destinataris: Llengua catalana (Professorat ESO); Crèdits d'Educació Secundària (Professorat ESO)
Producció: Generalitat de Catalunya (Departament d'Educació i Universitats) [1998]


US DE LA LLENGUA

· Apadrinament lector (CEIP Juan Ramón Jiménez)

Durada: 7'27"
Resum: Pràctiques docents que està fent la Subdirecció General de Llengua i Cohesió social. En aquest cas, al CEIP Juan Ramón Jiménez de Martorell.
Llengua: català
Tema i destinataris: Eix transversal de la diversitat intercultural (Professorat EP); Eix transversal de la diversitat intercultural (Professorat ESO); Llengua catalana (Professorat ESO); Integració escolar (Comunitat educativa); Tutoria (Professorat ESO)
Producció: Generalitat de Catalunya (Departament d'Educació i Universitats) [2005

· Assemblea de classe (CEIP Sant Miquel)

Durada: 8'11"
Resum: Pràctiques docents LIC al CEIP Sant Miquel de Cornellà de Llobregat.
Llengua: català
Tema i destinataris: Integració escolar (Comunitat educativa); Llengua catalana (Professorat ESO); Eix transversal de la diversitat intercultural (Professorat ESO); Eix transversal de la diversitat intercultural (Professorat EP); Tutoria (Professorat ESO)
Producció: Generalitat de Catalunya (Departament d'Educació i Universitats) [2005]

· Del conte a la dramatització (Escola El Turó de Mataró)

Durada: 10'00"
Resum: Dins de les activitats de suport de l'aprenentatge de la llengua catalana que du a terme el SEDEC, els alumnes de l'escola El Turó de Mataró aprenen a crear un text dramàtic en català a partir d'una llegenda tradicional i en realitzen la representació teatral.
Llengua: català
Tema i destinataris: Llengua catalana (Professorat ESO); Serveis socioculturals i a la comunitat (Professorat FP); Literatura catalana (Professorat Batxillerat); Art dramàtic -Teatre- (Professorat EA: Art dramàtic -Teatre-)
Producció: Generalitat de Catalunya (Departament d'Educació i Universitats) [1996*

· Immersió. L'exposició oral... (CEIP Collaso i Gil)/L'expressió oral al parvulari... (CEIP El Parc). RESUM

Durada: 14'00"
Resum: Aquest vídeo mostra les experiències sobre immersió del català al CEIP Collaso i Gil (Barcelona) i al CEIP El Parc (El Prat de Llobregat).
Llengua: català
Tema i destinataris: Llengua catalana i literatura (Professorat EP)
Producció: Generalitat de Catalunya (Departament d'Educació i Universitats) [2004]

· L'expressió oral al parvulari en una escola amb diversitat lingüística (CEIP Collaso i Gil)

Durada: 16'50"
Resum: Nens i nenes de P4 mostren en unes situacions comunicatives i significatives com van fent seva la llengua. En una aula de P5 uns infants amb més domini del codi parlen de coses que els hi interessen en una conversa dirigida, on la mestra ajusta la seva intervenció docent al nivell de desenvolupament de la llengua d'aquests nens i nenes.
Llengua: català
Tema i destinataris: Llengua catalana (Professorat ESO); Descoberta d'un mateix (Professorat EI); Llengua castellana (Professorat ESO)
Producció: Generalitat de Catalunya (Departament d'Educació i Universitats) [2004]

· Llegim en parella

Durada: 10'32"
Resum: Des del CEIP Riera de Ribes ens presenten un programa d'aprenentatge de lectura basat en la tutoria entre iguals, la implicació familiar i la competència lectora.
Llengua: català
Tema i destinataris: Llengua catalana i literatura (EP)
Producció: Generalitat de Catalunya (Departament d'Educació i Universitats) [2006]

· Text i imatge fan missatge

Durada: 9'27"
Resum: Des del CEIP Puig d'Arques i la ZER Tramuntana ens proposen diferents activitats curriculars per poder treballar la imatge i la lectroescriptura de manera conjunta com a eina de comunicació.
Llengua: català
Tema i destinataris: Llengua catalana i literatura (Professorat EP); Descoberta d'un mateix (Professorat EI); Intercomunicació i llenguatges: llenguatge plàstic (Professorat EI); Intercomunicació i llenguatges: llenguatge verbal (Professorat EI)
Producció: Generalitat de Catalunya (Departament d'Educació i Universitats) [2005]

· Parlem d'anuncis: La publicitat

Durada: 27'29"
Resum: Aquest vídeo es divideix en dues parts: una, la primera, en la qual els alumnes de secundària de l'IES Doctor Puigvert de Barcelona porten a terme un crèdit variable per treballar la publicitat dins de l'àrea de Llengua catalana. I una altra, la segona, en la qual el publicista Lluís Bassat ens explica les característiques de la publicitat a més de descobrir-nos com funciona una agència de publicitat, quines persones hi treballen i quin és el procés que se segueix per a l'elaboració d'un anunci o d'una campanya publicitària.
Llengua: català
Tema i destinataris: Educació artística: Visual i plàstica (Professorat ESO); Llengua castellana (Professorat ESO); Llengua catalana (Professorat ESO)
Producció: Generalitat de Catalunya (Departament d'Educació i Universitats) [2000]


ALTRES ÀREES
· Anticipació de continguts de medi social (CEIP Nadal)

Durada: 11'00"
Resum: Pràctica LIC al CEIP Nadal de Sant Feliu de Llobregat on els alumnes nouvinguts aprenen l'idioma amb aquesta pràctica que tracta concretament de geografia.
Llengua: català
Tema i destinataris: Tutoria (Professorat Batxillerat); Llengua catalana i literatura (Professorat EP); Llengua catalana (Professorat ESO)
Producció: Generalitat de Catalunya (Departament d'Educació i Universitats) [2006]

· La comprensió d'un text a la classe de Ciències naturals (IES Manuel de Blancafort)

Durada: 16'25"
Resum: Dues metodologies diferents per a treballar la comprensió lectora d'un text en alumnes de secundària de l'IES Manuel de Blancafort de la Garriga.
Llengua: català
Tema i destinataris: Llengua catalana i literatura (Batxillerat); Llengua catalana (Professorat ESO)
Producció: Generalitat de Catalunya (Departament d'Educació i Universitats) [2005]

· La interacció verbal en la construcció del coneixement (CEIP Coves d'en Cimany)

Durada: 13'22"
Resum: El treball de la llengua catalana a traves de l'experimentació científica en una classe de ciències naturals al CEIP Coves d'en Cimany de Barcelona.
Llengua: català
Tema i destinataris: Llengua catalana i literatura (Professorat EP)
Producció: Generalitat de Catalunya (Departament d'Educació i Universitats) [2006]

· L'exposició oral a l'àrea de ciències socials (Escola del Parc)

Durada: 7'46"
Resum: Uns alumnes de 6è de primària, en una exposició d'un tema de l'àrea de socials, utilitzen un registre formal de llengua propi de l'activitat acadèmica. Aquest domini formal de la llengua és el que permet l'adquisició dels continguts de les àrees del currículum. Durant la sessió es produeix una manera d'escoltar activa, els alumnes interaccionen sobre el tema exposat.
Llengua: català
Tema i destinataris: Coneixement del medi: El medi social i cultural (Professorat EP); Ciències Socials (Professorat ESO); Llengua catalana (Professorat ESO)
Producció: Generalitat de Catalunya (Departament d'Educació i Universitats) [2004]


METODOLOGIES I EXPERIÈNCIES D’ALTRES AULES

· El treball autònom a l'àrea de Llengües Estrangeres (IES Sabadell de Sabadell)

Durada: 12'41"
Resum: L'aula d'autoaprenentatge té com a objectiu potenciar l'autonomia del procés d'aprenentatge dels alumnes i de cobrir les diferents necessitats, donant respostes individuals. Aquest sistema de treball s'inclou en el currículum de l'alumne. S'hi estableix una relació entre el treball que es fa a l'aula ordinària d'anglès i l'aula d'espais diversificats. A cada espai s'hi treballen una sèrie d'habilitats bàsiques.
Llengua: català; subtítols anglès
Tema i destinataris: Llengua estrangera: Anglès (Batxillerat); Llengua estrangera: Anglès (ESO)
Producció: Generalitat de Catalunya (Departament d'Educació i Universitats) [2001]

· L'aprenentatge de la lectoescriptura mitjançant les noves tecnologies

Durada: 8'25"
Resum: Les tècniques d'ensenyament per a l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura aprofitant els avantatges de les noves tecnologies.
Llengua: català
Tema i destinataris: Pedagogia (Professorat EI); Intercomunicació i llenguatges: llenguatge verbal (Professorat EI)
Producció: Generalitat de Catalunya (Departament d'Educació i Universitats) [2002]

· L'aula d'acollida de l'IES Pere Alsius de Banyoles

Durada: 6'54"
Resum: Metodologia emprada per l'IES Pere Alsius de Banyoles a l'aula d'acollida consistent en treballar per projectes amb els alumnes nouvinguts amb la col·laboració del professorat del claustre, d'alumnes de l'aula ordinària i d'agents externs al centre.
Llengua: català
Tema i destinataris: Llengua catalana (Professorat ESO)
Producció: Generalitat de Catalunya (Departament d'Educació i Universitats) [2006]

· L'aula d'acollida dins del marc del centre acollidor (CEIP Drassanes)

Durada: 10'00"
Resum: Experiència dins d'una aula d'acollida al centre CEIP Drassanes de Barcelona.
Llengua: català
Tema i destinataris: Llengua catalana i literatura (Professorat EP)
Producció: Generalitat de Catalunya (Departament d'Educació i Universitats) [2006]

CENTRE ACOLLIDOR

· L'arribada a l'escola. Explicació d'un conte desconegut pels alumnes (CEIP Pere Viver)

Durada: 9'54"
Resum: Rebuda a l'aula i explicació d'un conte desconegut als alumnes que inicien el procés d'escolarització al CEIP Pere Viver de Terrassa i les estratègies que segueix la mestra per afavorir la parla en llengua catalana.
Llengua: català
Tema i destinataris: Llengua catalana (Professorat ESO); Llengua catalana i literatura (EP)
Producció: Generalitat de Catalunya (Departament d'Educació i Universitats) [2006]

· Narració oral d'un conte a alumnes nouvinguts (IES Josep Lluís Sert)

Durada: 15'00"
Resum: Pràctiques docents LIC a l'IES Josep Lluís Sert de Castelldefels.
Llengua: català
Tema i destinataris: Eix transversal de la diversitat intercultural (Professorat EP); Llengua catalana (Professorat ESO); Integració escolar (Comunitat educativa); Llengua catalana i literatura (Professorat EP); Llengua catalana i literatura (Professorat Batxillerat); Eix transversal de la diversitat intercultural (Professorat EI)
Producció: Generalitat de Catalunya (Departament d'Educació i Universitats) [2005]

A més més s’han inclòs dues carpetes amb selecció de vídeos feta per tal de donar orientacions per a la 6na hora
1. Desenvolupament de la comunicació oral
1. Utilitzem els mitjans audiovisuals per acostar l'escola a casa
En el centre d'educació especial Els Àngels de Palamós, tant la comunitat educativa com l'alumnat, enregistren en vídeo durant tot el curs les activitats que realitzen al centre i les extraescolars per a poder donar a conèixer a tots els pares el treball que fan els seus fills -sovint amb problemes de comunicació- a l'escola.
2. Ràdio Ràpia (CEIP Sant Domènec de La Ràpita)
Tots els alumnes del CEIP Sant Domènec de la Ràpita emeten diàriament la seva programació a través de "Ràdio Ràpia", la seva emissora escolar. D'aquesta manera, la ràdio es converteix en un magnífic recurs pedagògic.
3. Expressió i comunicació audiovisual (CEIP Gitanjali de Badalona)
El CEIP Gitanjali de Badalona incorpora al currículum habitual l'educació en les diferents tècniques d'expressió i comunicació audiovisual. Podrem veure com els alumnes realitzen titelles, muntatges audiovisuals, ombres xineses, tallers de còmic i vídeo i com mostren els resultats del seu treball en una exposició
4. El rei i la reina manen que... (CEIP Joan XXIII de Lleida)
Els alumnes de segon del CEIP Joan XXIII de Lleida juguen a "El rei i la reina manen que...". L'objectiu és afavorir, mitjançant la realització de jocs populars, el coneixement i l'ús de la llengua catalana.
5. Aprendre dels avis (ZER El Llierca de Sant Jaume de Llierca)
El ZER El Llierca, a la Garrotxa, porta a terme una iniciativa que consisteix en obrir les portes de l'escola als avis i, al mateix temps, apropar els nens i les nenes a l'experiència i a la riquesa humana que poden aportar els avis.
2. Desenvolupament de l'hàbit lector
1. Els nens i les nenes il·lustren un llibre a l'escola (Escola Vedruna Àngels de Barcelona)
L'escola Vedruna Àngels de Barcelona ha participat enguany en un projecte educatiu europeu (Projecte Comenius) que ha induït els seus alumnes a convertir-se en escriptors i il·lustradors. El fet de donar al seu treball un acabat professional, arran de l'edició dels seus relats, ha fet que els infants es vegin realment com a escriptors que a més a més comparteixen la seva experiència amb altres països.
2. Confecció d'un llibre (CP Baldiri i Reixac de St. Feliu de Guíxols)
Al CP Baldiri Reixach, de Sant Feliu de Guíxols, fan un llibre. Confeccionen el paper, fan les cobertes, l'escriuen i l'imprimeixen.
3. Quin conte ens contes? (CEIP Montserrat de Sarrià de Ter)
Els alumnes de tercer, quart i cinquè del CEIP Montserrat de Sarrià de Ter, en col·laboració amb el Servei d'Ensenyament del Català, treballen a classe contes populars o d'autor i els enregistren i els emeten per diferents ràdios locals.
4. El còmic a l'escola (CEIP Serra de Marina de Sta. Coloma de Gramenet)
El còmic és un recurs expressiu de gran valor pedagògic, i per aquest motiu cal ensenyar a comprendre i a utilitzar el seu llenguatge a l'escola. Veurem com els alumnes de primer i segon de l'escola de Serra de la Marina de Santa Coloma de Gramenet aprenen a fer els seus propis còmics.
5. El cal·ligrama: una visió plàstica i literària (CEIP Ramon y Cajal de Terrassa)
A partir de la visita a l'exposició "Vol", els nens i les nenes del CEIP Ramon y Cajal de Terrassa descobreixen les possibilitats creatives de la poesia experimental i viuen el procés de creació poètica tot elaborant cal·ligrames.
6. La biblioteca d'aula (CEIP Nabí de Barcelona)
Fa molts anys que el CEIP Nabí de Vallvidrera té com a prioritat desenvolupar el gust per la lectura en els seus alumnes, i alhora familiaritzar-los amb l'ús dels llibres per documentar-se. Veiem com s'utilitza la biblioteca d'aula.

Etiquetes de comentaris: ,

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

Subscriure's a Comentaris del missatge [Atom]

<< Inici