dilluns, 7 d’abril del 2008

Programació alumnat nouvingut

PER A ESCOLARS DE 8 A 16 ANYS
Generalitat de Catalunya
Departament d’Educació

NIVELL INICIAL
DE CATALÀ
A1 - USUARI BÀSIC
Generalitat de Catalunya
Departament d’Educació
Direcció General d’Ordenació i Innovació Educativa
Subdirecció General de Llengua i Cohesió Social
Coordinació: Servei d’Ensenyament del Català
Autora: Lluïsa Rancé Jordana
Gener de 2005

ÍNDEX
1. INTRODUCCIÓ........................................................... 1
2. OBJECTIUS............................................................. 7
3. CONTINGUTS ........................................................... 9
3.1 IDENTIFICACIÓ PERSONAL (TEMA 1)...................................... 10
3.2 ENSENYAMENT I EDUCACIÓ (TEMA 2) ..................................... 13
3.3 DOMINI DE LA LLENGUA (TEMA 3) ....................................... 16
3.4 RELACIONS FAMILIARS (TEMA 4)......................................... 18
3.5 ESTATS FÍSICS I ANÍMICS D’UNA PERSONA (TEMA 5)..................... 20
3.6 MENJAR I BEURE (TEMA 6) ............................................. 22
3.7 RUTINES DIÀRIES (TEMA 7) ............................................ 24
3.8 TEMPS LLIURE I ENTRETENIMENTS (TEMA 8).............................. 26
3.9 HABITATGE I LLOCS DE RESIDÈNCIA (TEMA 9)............................ 29
3.10 COMPRES (TEMA 10) .................................................. 31
3.11 VIATGES I TRASLLATS (TEMA 11) ...................................... 33
4. BIBLIOGRAFIA ........................................................ 35

A1: NIVELL INICIAL
1 1. INTRODUCCIÓ
A1: NIVELL INICIAL
2
Cada dia és més notable l’augment d’alumnat nouvingut1 que prové d’altres
països i cultures amb desconeixement de la llengua catalana.
Aquest fet requereix, entre d’altres coses, posar les condicions per tal que els
alumnes nouvinguts2 puguin adquirir ben aviat competència lingüística i
cultural. Accelerar aquests aprenentatges els possibilitarà la comunicació, el
seguiment dels aprenentatges escolars i una adaptació més eficaç.
Es fa necessari posar a l’abast del professorat que atén aquest alumnat unes
bases comunes en la descripció dels objectius, els continguts i l’avaluació dels
nivells a assolir seguint les directrius donades en el Marc europeu comú de
referència per a l’aprenentatge, l’ensenyament i l’avaluació de llengües. És a
dir, allò que han d’aprendre a fer els aprenents de català com a L2 a l’hora de
comunicar-se i els coneixements i habilitats que han de desenvolupar per ser
capaços d’actuar de manera efectiva.
Cal entendre aquest treball com un marc referencial que ha de permetre als
docents i a aquells que dissenyen cursos i llibres de text (sense detriment del
seu criteri i creativitat) trobar representats els aspectes importants de l’ús de la
llengua i de la competència que s’han de tenir presents per a cada nivell.
Per determinar els nivells s’ha partit del treball realitzat en el Consell d’Europa
Common European framework of reference for languages: learning, teaching,
assessment (2001).

Aquests 6 nivells comuns de referència proposats pel Consell d’Europa són:
A1: Inicial usuari bàsic
A2: Bàsic usuari bàsic
B1: Llindar usuari independent
B2: Avançat usuari independent
C1: Domini funcional efectiu usuari experimentat
C2: Domini usuari experimentat
El nivell més baix dels graus de competència lingüística és l’A1: NIVELL
INICIAL. És el punt en què l’aprenent aconsegueix un mínim de competència
per interactuar de manera simple.
1 Per tal de fer més àgil la lectura al llarg de tot el treball s’ha obviat la duplicació de gènere.
Així doncs, per exemple, quan es parla dels alumnes cal entendre que ens referim als alumnes
i a les alumnes.
2 Alumnes nouvinguts: alumnes incorporats al Sistema Educatiu de Catalunya a partir dels 8
anys.

A1: NIVELL INICIAL
3
Així doncs, l’objectiu d’aquest treball és determinar per al Nivell Inicial quin és el
grau de competència mínima per aconseguir una comunicació de subsistència i
a partir d’aquí avançar en el coneixement de la llengua.
Els aprenents d’aquest nivell han de poder actuar en situacions quotidianes tot i
que, en trobar-se en un nivell de competència inicial, dependran força de frases
memoritzades. Així mateix han de ser capaços d’utilitzar estratègies verbals i
no verbals per poder actuar en situacions poc previsibles. Caldrà, però, la
col·laboració dels interlocutors, que sovint hauran de vetllar per comunicar-se
amb una pronunciació acurada i repetir allò que faci falta.
Els destinataris
Els destinataris del nivell Inicial són escolars de més de 8 anys que
desconeixen la llengua catalana.
La casuística presentada per aquests alumnes és molt amplia: són de
procedència lingüística diversa (llengües romàniques i no romàniques); amb un
contacte amb el català, fora de l’àmbit escolar, que varia notablement en funció
de la zona on resideixen; amb un perfil absolutament heterogeni, tant pel que fa
als referents culturals com als aprenentatges.
Especialment pel que fa a la llengua escrita:
 poden haver estat o no escolaritzats
 poden llegir i escriure en una llengua alfabètica o no alfabètica (ex. xinès)
 poden conèixer l’alfabet llatí o no conèixer-lo
 poden conèixer una llengua romànica o no conèixer-la
Per tant, els mètodes d’ensenyament i la durada dels cursos variaran segons
les característiques, aptituds, motivacions, necessitats i l’experiència escolar
dels aprenents, així com l’empatia que es creï entre l’alumne i l’ensenyant, els
recursos de què disposi aquest i la major o menor presència del català a
l’entorn de l’alumne per poder interactuar i donar sentit a l’aprenentatge de la
nova llengua.
Els objectius
S’apuntaran en aquest apartat els objectius generals i específics que permeten
seleccionar els elements lingüístics més bàsics i concrets, així com l’ús previst
de la llengua en tasques comunicatives fonamentals.
A1: NIVELL INICIAL
4
Els temes
Els temes per a aquest Nivell Inicial de català han sigut seleccionats a partir
dels tractats en el Nivell Llindar per a escolars de 8 a 14 anys. Són els
següents:
1. Identificació personal
2. Ensenyament i educació
3. Domini de la llengua
4. Relacions familiars
5. Estats físics i anímics d’una persona
6. Menjar i beure
7. Rutines diàries
8. Temps lliure i entreteniments
9. Habitatge i llocs de residència
10. Compres
11. Viatges i trasllats
S’han triat aquells temes que d’alguna manera poden proporcionar a l’alumne
que acaba d’arribar i que no té competència en llengua catalana més ajuts per
poder-se situar en el seu entorn immediat.
L’organització dels temes a cadascun dels nivells serà recurrent. Dit d’una altra
manera, el contingut dels temes del Nivell Inicial, en general, serà breu,
escollint aquelles estructures més bàsiques o elementals a fi que l’aprenent
pugui treure un rendiment immediat per comunicar-se en l’entorn més proper.
Un cop assolit el Nivell Inicial els temes es reprendran novament i exigiran una
major producció lingüística en el nivell Bàsic i encara més en el Nivell Llindar.
Conseqüentment, s’han potenciat en primera instància aquells temes que
permetran a l’alumne una més ràpida comunicació: identificació personal per
poder donar informació d’ell mateix i demanar informació de les altres persones
que conegui; ensenyament i educació, que configuren l’entorn més proper i
habitual on s’haurà d’adaptar; i domini de la llengua perquè ben aviat disposi de
l’eina que li permeti avançar en l'àmbit lingüístic del català de forma autònoma.
La numeració dels temes s’ha establert només a efectes d’organització del
material. En cap moment indica un ordre de treball de cara als alumnes.
Aquest ordre l’haurien de marcar, per un costat, els mateixos alumnes segons
els seus interessos i motivacions, i, per l’altre, l’ensenyant segons allò que
consideri que pot resultar més profitós de conèixer a l'alumne en cada moment.
Així es procurarà anticipar fets escolars que poden ser desconeguts pels
alumnes (festes, sortides, vacunes, etc.) o esdeveniments socials de l’entorn, a
fi d’ajudar-los a trobar-hi significat i facilitar-los-hi l’adaptació.
A1: NIVELL INICIAL
5
L’estructura
Les onze unitats s’inicien amb el nom del tema.
A continuació, en el Context, s’especifica (a partir de perífrasis del tipus HAVER
DE+ INFINITIU) allò que es pretén que sàpiga fer l’aprenent pel que fa a cada
tema.
La capacitat comunicativa en català dels alumnes en aquest primer moment és
molt limitada, i es pretén, doncs, que es pugui comunicar en situacions
quotidianes si més no a partir de frases fixades en cadascun dels temes
treballats. Per aquest motiu no es donarà prioritat, com en el Nivell Bàsic, a
funcions i nocions generals sinó que aquestes es trobaran barrejades amb els
temes i quedaran incloses en una tasca o situació particular.
En aquest Nivell inicial s’han desenvolupat especialment els aspectes referents
a la comprensió i expressió orals i a la comprensió lectora.
Comprensió oral
Aquest punt pretén recollir allò que l’alumne ha de saber fer respecte a la
comprensió oral de cada un dels temes proposats.
En general es tracta que l’alumne sigui capaç d’entendre quan es dirigeixen a
ell personalment, tant si li demanen alguna cosa com si li donen informació, i
quan altres persones del seu entorn intercanvien informació sobre el tema
tractat.
Expressió oral - Funcions i exponents
S’especifiquen, per un costat, aquelles funcions que han semblat apropiades
per a aquest moment inicial. Es concreten a través de la forma HAVER DE +
INFINITIU. L’alumne ha de saber preguntar i dir; ha de saber descriure; ha de
saber identificar; ha de saber anomenar, etc. Per un altre costat, i en lletra
cursiva, s’expliciten els exponents corresponents. És fàcil adonar-se que en
molts casos es tracta d’unitats simples del llenguatge els components del qual
no es poden separar. Així doncs l’alumne haurà de reproduir frases
memoritzades.
Comprensió lectora i expressió escrita
Ja s’ha comentat anteriorment que la relació de l’alumnat amb la llengua escrita
pot ser molt diversa: des d’alumnes sense hàbits escolars que provenen d’un
país amb una llengua àgrafa fins a alumnes ben escolaritzats i competents en
llengua castellana. Per aquesta raó, en el Nivell Inicial no es desenvolupen els
aspectes que fan referència a l’expressió escrita.
A1: NIVELL INICIAL
6
Vocabulari
Per a cada tema es pot trobar un breu recull referencial del repertori lexical i
gramatical bàsic. El professor haurà de triar el lèxic més utilitzat segons l’edat i
l’entorn dels alumnes, així com de presentar ben aviat allò que és propi del país
per tal de facilitar la comunicació.
També s’haurà de tenir en compte d’adaptar el lèxic a la variant lingüística de
cada territori. Per exemple: nens/xiquets; aviat/prompte; pugui/puga.
De tota manera cal dir que en aquest nivell de competència inicial l’aprenent
dependrà força de frases memoritzades. És per això que les funcions i nocions
generals queden incloses dins d’una tasca o situació particular. Per tant no es
dedicarà molt temps a aprofundir i a ampliar el repertori lexical de l’alumne, i
s’esperarà que assoleixi un major domini en estadis posteriors.
Per agilitar l’exemplificació de les formes lingüístiques s’han usat algunes
abreviacions:
- / / una paraula entre barres indica que s’hi consideren les variacions
morfològiques pròpies de fenòmens de flexió gramatical i de derivació. Per
exemple: /mestre/ indica el mestre i la mestra.
- .../... una barra entre punts suspensius indica que es tracta d’un paradigma
obert que inclou més paraules o expressions que les consignades, en funció de
les necessitats lingüístiques del alumnes.
Una paraula amb un número entre parèntesis indica que es repeteix en els
temes indicats.
Les accions es presenten en infinitiu, però s’utilitzaran només les formes
verbals relacionades amb els exponents.
Coneixement sociocultural
Tenint en compte que l’objectiu que ens proposem amb l’alumne d’IT és que
ben aviat pugui actuar i comunicar-se amb l’entorn immediat, haurem de
preveure quin nou coneixement de la vida social necessitarà adquirir. Amb
aquesta intenció, al final de cada tema s’especifiquen alguns trets distintius i
característics de la nostra societat, que s’aniran ampliant en la mesura que
creixin les seves necessitats.
Aspectes de la competència social com les convencions socials, el llenguatge
corporal, relacions interpersonals, etc. es poden associar amb un o un altre
tema, tenint en compte que els temes s’han triat preveient que cobreixin les
diverses situacions socials en què un parlant es troba cada dia.
Es pretén que el coneixement, la consciència i la comprensió de les relacions
entre el “món de la societat de procedència” i el “món de la societat de destí”
l’acondueixin ràpidament a una presa de consciència intercultural.
A1: NIVELL INICIAL
7
2. OBJECTIUS
A1: NIVELL INICIAL
8
En aquest apartat es tracta d’establir què és el que els alumnes hauran de ser
capaços de fer en relació amb les habilitats lingüístiques de comprensió oral i
expressió oral.
Objectius generals:
Els alumnes del Nivell Inicial hauran de ser capaços de:
 comprendre i utilitzar expressions quotidianes i familiars i frases molt
senzilles que permetin satisfer les primeres necessitats
 presentar-se i presentar una tercera persona
 demanar i donar informació sobre ell mateix (on viu, etc.), gent que coneix i
coses que té
 interactuar de manera senzilla
Objectius específics:
Comprensió oral
Els alumnes hauran de ser capaços de:
 reconèixer paraules usuals (tant aquelles que anomenen objectes o
conceptes ja prèviament coneguts per ells com les que anomenen objectes
o conceptes que els resulten nous però que els comencen a resultar
familiars)
 reconèixer expressions molt bàsiques sobre temes de l’entorn immediat
Expressió oral
Els alumnes hauran de ser capaços de:
 utilitzar un repertori bàsic de paraules, expressions i frases senzilles
relacionades amb detalls personals, per descriure el lloc on viuen, les
persones que coneixen...
Interacció oral
Els alumnes hauran de ser capaços de:
 formular i respondre preguntes senzilles sobre temes quotidians o
relacionats amb l’entorn i les necessitats immediates
 comunicar-se de manera senzilla (en el benentès que l’interlocutor parlarà a
poc a poc, repetirà si cal i ajudarà a formular allò que l’aprenent vol
comunicar)
A1: NIVELL INICIAL
9
3. CONTINGUTS
A1: NIVELL INICIAL
10
3.1 IDENTIFICACIÓ PERSONAL (TEMA 1)
Context
 L’aprenent HA DE SABER DONAR INFORMACIÓ personal sobre la seva
identitat i DEMANAR la dels altres.
EXPRESSIÓ ORAL
 L’aprenent HA DE SABER:
Funcions Exponents
1 PREGUNTAR I DIR el nom i el
cognom.
Com et dius?
El meu nom és Basit Ali.
2 LLETREJAR el seu nom. B-A-S-I-T
3 PREGUNTAR I DIR l'edat d’algú. Quants anys tens?
Tinc 10 anys.
4 MARCAR la distinció de sexe en
referir-se a algú.
Aquest nen és alt.
5 PREGUNTAR I DIR el nom de la
població i del país on ha nascut o
on ha viscut anteriorment una
persona.
D’on ets? On vas néixer?
Sóc de Bangla Desh.
6 PREGUNTAR I DIR el carrer, el pis
i la població i el país on viu algú.
On vius?
Visc al carrer Gran, número 22, 2n 2a
7 PREGUNTAR I DIR el número de
telèfon.
Quin és el teu número de telèfon?
El meu número de telèfon és el
932 345 678
8 PREGUNTAR I DIR el curs que fa
o els estudis que ha realitzat.
Quin curs fas?
Faig quart o vaig a tercer.
Hi vaig anar dos cursos.
9 DIR el temps que fa que ha arribat. Fa 1 any que he arribat.
10 DESCRIURE I IDENTIFICAR algú
pel físic.
La senyoreta és rossa, baixa i té els
ulls blaus.
11 DESCRIURE I RECONÈIXER el
vestuari més usual.
En Josep porta una samarreta blava.
A1: NIVELL INICIAL
11
COMPRENSIÓ ORAL
 L’aprenent HA DE SABER:
1 ENTENDRE la informació que els altres
li demanen sobre ell mateix.
On vas néixer?
2 ENTENDRE la informació que els altres
s'intercanvien sobre el tema anterior.
És del Marroc i té 10 anys.
VOCABULARI
El nom de
les lletres
de l’alfabet
a-be-cede…
Números cardinals
un/a
dos/dues
tres...
Números ordinals
primer,
quart...
Països d’origen
Marroc
Equador...
Ciutats Barcelona,
Tànger...
Peces de vestir
samarreta
jersei
pantalons
faldilla
jaqueta
mitjons
sabates
…/…
Termes associats
nom
cognom
anys
carrer
població
telèfon
escola
curs
Accions
arribar (11)
dir-se
portar (11)
ser (9)
tenir (5)
vestir (7)
viure (4,8)
Adjectius qualificatius
/alt, baix,
prim, gras/
/petit, jove
gran, vell/
/maco/
/simpàtic…/
Sexe
nen, nena
noi, noia
home, dona
A1: NIVELL INICIAL
12
CONEIXEMENT SOCIOCULTURAL
 L’aprenent HA DE SABER que:
1. Aquí diem el nom -generalment només un- i a continuació el cognom del
pare, i finalment el cognom de la mare.
2. Generalment aquí la gent quan es saluda ho fa encaixant les mans dretes i
estrenyent-les lleugerament.
3. Entre els joves també és molt habitual fer xocar les mans amb els palmells
oberts.
4. També, quan hi ha confiança, se solen fer dos petons a les galtes,
començant per les respectives dretes.
5. Un adult pot tocar el cap d’un nen de forma carinyosa.
6. Se sol tractar de vostè les persones d’una certa edat amb les quals no tenim
una especial confiança i es tuteja els companys i les persones que
coneixem molt bé.
A1: NIVELL INICIAL
13
3.2 ENSENYAMENT I EDUCACIÓ (TEMA 2)
Context
 L’aprenent HA DE SABER DONAR RESPOSTA a les situacions més
freqüents relacionades amb l’ensenyament.
EXPRESSIÓ ORAL
 L’aprenent HA DE SABER:
Funcions Exponents
1 DEMANAR I DIR el nom del centre
educatiu.
A quina escola vas?
Vaig a l'escola Collaso i Gil.
2 DEMANAR I DIR a quin carrer i a
quin número.
A quin carrer és la teva escola?
L’escola és al carrer Sant Pau núm.
101.
3 DEMANAR I DIR les dependències
que té el centre.
A la teva escola hi ha menjador?
A la meva escola hi ha aula
d’informàtica, aula de música…
4 DEMANAR I DIR les persones que
formen part del centre.
A l’escola hi ha el director, el professor d’informàtica, el conserge,
la cuinera…
5 DEMANAR I DIR com es diu el
mestre/a.
Com es diu el mestre d’informàtica?
El meu mestre es diu Esteve.
6 DEMANAR I DIR les matèries i les activitats que fan al centre.
Quines classes tens avui?
Tinc català, plàstica i matemàtiques.
7 DEMANAR I DIR com està distribuït l’espai a l’aula.
A la classe tenim una pissarra, dos
armaris, moltes taules i cadires…
8 SALUDAR els altres companys de
la classe i ACOMIADAR-SE.
Hola, a tothom!
Adéu!
9 DEMANAR per un número de
pàgina.
Quina pàgina ha dit?
10 DEMANAR que li deixin alguna
cosa.
Em deixes el llapis?
11 RESPONDRE a la pregunta anterior.
Sí, aquí el tens!
A1: NIVELL INICIAL
14
12 AGRAIR Gràcies! Perfecte!
13 DEMANAR per anar al lavabo. Puc anar al lavabo?
14 DEMANAR i DIR on és alguna
cosa.
On és el diccionari?
És dins del calaix.
15 DEMANAR I DIR on hi ha alguna
dependència.
On és la biblioteca?
Al costat del despatx.
16 DEMANAR I DIR com es va a
algun lloc.
Com puc anar al menjador?
Puja al primer pis i tomba a
l’esquerra.
17 DIR que ja s’ha acabat una feina. Ja estic.
18 DISCULPAR-SE Perdó.
19 DEMANAR per entrar Puc passar?
COMPRENSIÓ ORAL
 L’aprenent HA DE SABER:
1 ENTENDRE les respostes a les preguntes
anteriors relacionades amb el tema de
l’educació i l’ensenyament.
Tenim matemàtiques i música.
Per què serveix la paperera?
2 ENTENDRE quan li fan les preguntes
relacionades amb l’entorn escolar.
On és el pati?
De qui és aquesta carpeta?
Qui ha trobat el meu llapis?
3 SEGUIR instruccions orals molt senzilles. Quan acabis, agafa un llibre.
VOCABULARI
Centre
escolar
escola
Institut
Lloc o
dependències
del centre
classe/aula
pati
lavabos
gimnàs
menjador
biblioteca
laboratori
.../...
Personal /alumne/
/mestre/
/professor/
conserge
/director/
.../.....
A1: NIVELL INICIAL
15
Assignatures
Salutacions
llengua
castellà
matemàtiques
anglès
música
…/…
hola, adéu
bon dia
bona tarda
Objectes
de l’aula
taula
cadira
pissarra
armaris
prestatges
cartellera
calaix
llum
finestra
penjadors
…/…
Material
escolar
(10)
llapis
goma
bolígraf
carpeta
llibreta
llibre
pàgina
atlas
diccionari
disquet
cartera
.../...
Situacionals aquí
allà
al costat
entre
davant
darrere
dalt
baix
dintre
fora
…/…
Accions acabar
aprendre
barallar-se
callar
començar
comptar
deixar
entrar
escoltar (8)
escriure (8)
estudiar
jugar (7,8)
llegir (8)
obrir
parlar (3)
poder
renyar
saludar
servir
seure
sortir (7, 8, 11)
tancar
trobar
CONEIXEMENT SOCIOCULTURAL
 L’aprenent HA DE SABER que:
1. El sistema educatiu català consta de 6 cursos a Primària i de 4 a
Secundària.
2. L’ensenyament és obligatori per a nois i noies.
3. Totes les matèries són obligatòries (educació física, la música... també).
4. Cal informar al centre de les absències (trucar a l’escola, que avisi un
germà, veí...).
5. Es fan sortides pedagògiques fora del centre educatiu.
6. El centre ofereix determinats serveis (extraescolars, ...).
A1: NIVELL INICIAL
16
3.3 DOMINI DE LA LLENGUA (TEMA 3)
Context
 L’aprenent HA DE SABER DONAR RESPOSTA a les situacions més
freqüents relacionades amb la llengua.
EXPRESSIÓ ORAL
 L’aprenent HA DE SABER:
Funcions Exponents
1 DEMANAR el significat d’una
paraula.
Què vol dir pèsol?
2 DEMANAR com es diu alguna cosa
en català.
Com es diu “guisante” en català?
3 DIR que no ho entén. No ho entenc.
4 DEMANAR que parlin més a poc a
poc.
Una mica més a poc a poc, sisplau.
5 DEMANAR que li ho repeteixin. M’ho pots tornar a dir, sisplau?
6 DEMANAR que li ho tradueixin. M’ho pots dir en espanyol, sisplau?
7 DEMANAR com es pronuncia una
paraula.
Com es pronuncia això en català?
8 DEMANAR que alguna cosa li sigui
lletrejada.
Com s’escriu llibre, sisplau?
9 UTILITZAR en contextos apropiats
. Determinants
. articles
. demostratius
. possessius
.quantificadors
. Adjectius qualificatius
. Pronoms personals
. Interrogatius
.el, la, els, les, un, una, uns, unes
. /aquest/
. /meu/ /seu/
. /molt/ /bastant/ /poc/ /cap/ /tot/
/groc, blau, verd, vermell/…/…
/gran, petit, mitjà…/
/quadrat, rodó…/
. jo, tu, /ell/…/…
. com?, quan?, quant?, què?, qui?,
quin?, on?, per què?
A1: NIVELL INICIAL
17
. Adverbis i locucions adverbials:
. situacionals (2,9)
. temporals (6,7)
. verbs d’ús constant
. dalt, baix, davant, darrere, dins, fora
. avui, ahir, demà, matí, tarda,
abans, després
. ser, estar, haver, tenir, voler i poder
10 UTILITZAR els verbs relacionats
amb el domini de la llengua.
. entendre, parlar, preguntar,
contestar, saber, dir, repetir
COMPRENSIÓ ORAL
 L’aprenent HA DE SABER:
1 ENTENDRE les preguntes que li fan els
altres del tema del domini de la llengua.
Saps què has de fer?
Has entès què t’he dit?
2 ENTENDRE les respostes a les preguntes
que ell faci sobre el tema del domini de la
llengua.
3 ENTENDRE aquelles preguntes i afirmacions
del tema del domini de la llengua quan les
fan altres persones.
CONEIXEMENT SOCIOCULTURAL
 L’aprenent HA DE SABER que:
1. La distància entre els parlants pot variar i ser més propera o distant segons
les cultures dels interlocutors.
2. En una conversa no s’acostumen a deixar llargs silencis.
A1: NIVELL INICIAL
18
3.4 RELACIONS FAMILIARS (TEMA 4)
Context
 L’aprenent HA DE SABER DEMANAR I DONAR informació sobre la situació
familiar: components de la família, grau de relació amb cada un d’ells, nom,
edat, en què treballen, etc.
EXPRESSIÓ ORAL
 L’aprenent HA DE SABER:
Funcions Exponents
1 IDENTIFICAR algú pel parentiu
amb una altra persona
És el pare o és la seva mare…
2 DEMANAR I DIR els components
de la família: la relació, el nom,
l’edat i el que fan…
A casa som 5. Tinc 2 germans més
grans. Aquest és en Tarek que té 13
anys i va a l’ESO…
COMPRENSIÓ ORAL
 L’aprenent HA DE SABER:
1 ENTENDRE el que els altres li demanen. Quantes persones viviu a casa
teva?
2 ENTENDRE la informació que els altres
intercanvien sobre el tema.
VOCABULARI
Família pare / mare
/fill/
/germà/
home/dona
/cosí/
/avi/
oncle
tia
Ocupació /cambrer/
repartidor de...
paleta
/professor/
Nocions de
quantitat
més que
menys que
tant com
igual que
molts
cap
A1: NIVELL INICIAL
19
Accions treballar (7)
tenir negoci
de…
vendre
estudiar (2)
conduir
viure (1, 8)
.../...
CONEIXEMENT SOCIOCULTURAL
 L’aprenent HA DE SABER que:
1. La gent jove es tuteja.
2. Fer petons i abraçar-se és una forma corrent d’expressar familiaritat entre
persones de la mateixa família i els amics propers.
3. El nucli familiar no està compost sempre dels mateixos membres. Pot variar
segons les circumstàncies i la cultura d’origen.
A1: NIVELL INICIAL
20
3.5 ESTATS FÍSICS I ANÍMICS D’UNA
PERSONA (TEMA 5)
Context
 L’aprenent HA DE SABER DONAR RESPOSTA als temes més freqüents
relacionats amb la salut personal.
EXPRESSIÓ ORAL
 L’aprenent HA DE SABER:
Funcions Exponents
1 DIR com es troba i DEMANAR als
altres com es troben.
Avui em trobo molt bé.
Com estàs?
Estic cansada.
Tinc fred.
2 INDICAR la localització d’una
malaltia o d’una molèstia física.
Tinc mal de cap.
M’ha sortit un gra a la panxa.
3 DEMANAR ajuda. Vull anar a casa, no em trobo bé.
4 DEMANAR I DONAR informació
sobre les sensacions i els estats
d’ànim.
Per què plores?
5 DONAR I ENTENDRE explicacions
o instruccions que impliquin
moviments del cos.
Seu!
Salta!
COMPRENSIÓ ORAL
 L’aprenent HA DE SABER:
1 ENTENDRE preguntes relacionades amb
la seva salut.
Et fa mal aquí?
2 ENTENDRE indicacions del metge. T’has de quedar al llit.
A1: NIVELL INICIAL
21
VOCABULARI
Parts
del cos
cos
cap
ull
nas
boca
orella
coll
panxa
esquena
braç
.../...
Malalties,
molèsties físiques
i estats d’ànim
cop
gra
pelada
grip
constipat
tos
/malalt/
/ferit/
/bo/
/cansat/
/trist/
/content/
/enfadat/
Àmbit
sanitari
metge
infermera
hospital
ambulatori
farmàcia
pastilla
xarop
vacuna
Higiene sabó
pasta de dents
raspall de dents
tovallola
paper higiènic
mocador
Accions estar cansat
estar…
fer mal…
tenir por
tenir…(1)
trobar-se…
caure
curar
descansar
escoltar (2, 8)
mirar (8)
pensar
plorar
quedar-se
rentar-se
riure
tocar
CONEIXEMENT SOCIOCULTURAL
 L’aprenent HA DE SABER que:
1. S’ha de tenir cura de la higiene personal (rentar-se les mans abans de
menjar, rentar i desinfectar una ferida).
2. El comportament social més correcte a l’hora d’esternudar, tossir, mocarse…
3. Alguns comportaments habituals en altres cultures no són gens acceptats
aquí (per exemple, escopir).
4. Cal tenir posades les vacunes.
5. Alguns serveis s’identifiquen amb logotips: hospital, farmàcia, lavabos…
A1: NIVELL INICIAL
22
3.6 MENJAR I BEURE (TEMA 6)
Context
 L’aprenent S’HA DE PODER REFERIR a allò que menja i beu normalment,
on fa cada àpat i el que sol menjar.
EXPRESSIÓ ORAL
 L’aprenent HA DE SABER:
Funcions Exponents
1 PARLAR sobre el tipus de menjar
que pren normalment o que li
agrada més.
No menjo porc, no m’agrada.
Menjo molt arròs.
2 PARLAR sobre el que sol menjar
en cada àpat i a on.
Per esmorzar bec un got de llet
amb...
Dino a l’escola.
Bereno al casal, menjo pa amb
xocolata.
Sopo a casa...
3 DEMANAR alguna cosa per menjar
i/o beure
Vull una truita sisplau.
Vull un suc de taronja.
COMPRENSIÓ ORAL
 L’aprenent HA DE SABER:
1 ENTENDRE la informació que els altres li
donen o li demanen sobre el tema.
2 ENTENDRE la informació que els altres
intercanvien sobre el tema.
Dines a casa o a l’escola?
Jo vaig a dinar a casa.
A1: NIVELL INICIAL
23
VOCABULARI
Aliments beguda
aigua
llet
suc
pa
entrepà
sopa
carn
peix
ous
verdura
fruita
postres
sal
sucre
.../...
Accions esmorzar (7)
dinar (7)
berenar (7)
sopar (7)
menjar
beure
mastegar
empassar
agradar (8)
voler
tenir…
Sensacions relacionades
amb el menjar i beure
set
gana
/bo/
/dolent/
/calent/
/fred/
/picant/
/cru/
/cuit/
/dolç/
/salat/
Horaris
(7)
matí
migdia
tarda
nit
Estris plat
got
cullera
ganivet
forquilla
tovalló
CONEIXEMENT SOCIOCULTURAL
 L’aprenent HA DE CONÈIXER:
1. Els horaris més habituals dels diferents àpats.
2. Els costums relatius a cadascun dels àpats (tipus d’esmorzar, idea de
“primer plat”, “segon plat” i "postres", etc.).
A1: NIVELL INICIAL
24
3.7 RUTINES DIÀRIES (TEMA 7)
Context
 L’aprenent HA DE SER CAPAÇ de DEMANAR I DONAR INFORMACIÓ
sobre les accions quotidianes.
EXPRESSIÓ ORAL
L’aprenent HA DE SABER:
Funcions Exponents
1 PREGUNTAR I DIR el dia de la
setmana, del mes i l’hora.
Quina hora és?
Avui és dimarts?
2 PREGUNTAR I DIR el temps que
fa.
Avui fa sol.
3 PREGUNTAR I DIR quan es lleva i
quan se’n va a dormir, a quines
hores menja o quan va a l’escola o
al casal....
A quina hora et lleves?
Me’n vaig al llit a les nou.
A vegades dino a casa l’àvia.
Els dissabtes i diumenges no vaig a
l’escola.
COMPRENSIÓ ORAL
 L’aprenent HA DE SABER:
1 ENTENDRE la informació que li donen o li
demanen sobre el tema.
Cada dia vas al casal?
2 ENTENDRE les preguntes i la informació
que altres persones intercanvien sobre
accions quotidianes.
A1: NIVELL INICIAL
25
VOCABULARI
Mesura del
temps
(3,6,7)
hora
quart
minut
avui
ahir
demà
matí (6)
migdia (6) tarda
(6)
nit (6)
dia
setmana
mes
any
nom dels dies
de la setmana
nom dels mesos
de l’any
nom de les
estacions
nom de les
hores
Accions
quotidianes
anar a …(7,11)
cordar
descordar
despertar-se
despullar-se
dormir
fer deures
fer …
jugar
llevar-se
mirar
pentinar-se
posar (10)
recollir
rentar-se (5)
sortir…(2,8,11)
treballar (4)
treure
vestir-se (1)
esmorzar (7)
dinar (7)
berenar (7)
sopar (7)
Freqüència
i puntualitat
mai
sovint
a vegades
moltes
vegades
sempre
cada dia
primer
abans
després
durant
puntual
d’hora
tard
Temps
atmosfèric
plou
fa…sol, vent, fred, calor…
hi ha núvols
CONEIXEMENT SOCIOCULTURAL
 L’aprenent HA DE SABER QUE:
1. Els horaris d’entrada i sortida de l’escola són fixos.
2. Els horaris s’han de complir amb exactitud .
3. És important conèixer l’horari de l’aula (quan cal portar un llibre o el
xandall).
4. És important utilitzar l’agenda.
A1: NIVELL INICIAL
26
3.8 TEMPS LLIURE I ENTRETENIMENTS
(TEMA 8)
Context
 L’aprenent HA DE SER CAPAÇ de DIR allò que fa durant el temps lliure.
EXPRESSIÓ ORAL
 L’aprenent HA DE SABER:
Funcions Exponents
1 PREGUNTAR I DIR quins són els
seus interessos.
M’agrada anar amb bicicleta.
2 EXPRESSAR I DEMANAR
PREFERÈNCIES sobre afeccions
(esports, grups musicals…).
T’agrada anar a la piscina?
A mi el grup musical que més
m’agrada és el...
3 INTERCANVIAR informació sobre
la celebració d’una festa.
A la festa d’aniversari del meu germà
van venir molts amics.
COMPRENSIÓ ORAL
 L’aprenent HA DE SABER:
1 ENTENDRE la informació que els altres li
donen o li demanen sobre el tema.
El concert és dimarts 26 de
maig a les 6.
2 ENTENDRE la informació que els altres
intercanvien sobre el tema.
A1: NIVELL INICIAL
27
VOCABULARI
Activitats de
temps lliure
jugar (2,7)
fer esport
sortir amb amics
anar al cinema
anar… (7;11)
anar d’excursió
passejar
comprar (10,11)
dibuixar
pintar
escriure (2)
xatejar
llegir
mirar la TV
escoltar música
fer col·leccions
ballar
a pilota .../...
amb els amics
a la placeta
anar amb bicicleta
nedar (o anar a la
piscina)
jugar a futbol .../...
a la muntanya
a la platja
amb la .....(mare)
a la gran superfície
una carta
un conte
a casa
al cibercafé
llibres
contes
revistes
una pel·lícula
un DVD
un CD
la ràdio
cassets
un concert
Termes
associats
agradar (6)
no agradar
festa
aniversari
/amics/
A1: NIVELL INICIAL
28
cantar
xutar
córrer (11)
perdre (2)
guanyar
.../...
CONEIXEMENT SOCIOCULTURAL
 L’aprenent HA DE SABER:
1. Les activitats de temps lliure que s’associen a les estacions (nedar a l’estiu;
anar a la muntanya a l’hivern…) o en èpoques de vacances.
A1: NIVELL INICIAL
29
3.9 HABITATGE I LLOCS DE RESIDÈNCIA
(TEMA 9)
Context
 L’aprenent HA DE SABER DIR les característiques del seu habitatge i lloc
de residència.
EXPRESSIÓ ORAL
 L’aprenent HA DE SABER:
Funcions Exponents
1 DIR on viu. Visc a Martorell.
Vivim en un pis de la Plaça de la Pau,
al número 3, 2n 1a. El districte postal
és el 08960.
2 DIR alguna cosa sobre casa seva:
habitacions, mobiliari, estris de
casa, petits electrodomèstics.
El pis on visc és molt petit. Té dues
habitacions. No té ascensor ni
calefacció…
3 PREGUNTAR I DIR on viu algú,
donar indicacions per anar- hi.
Viu en un poble a prop de la ciutat.
Casa seva és al costat de l’estació.
COMPRENSIÓ ORAL
 L’aprenent HA DE SABER:
1 ENTENDRE la informació que els altres li
donen o li demanen sobre el tema.
On és casa teva?
Vius a prop de l’escola?
2 ENTENDRE la informació que els altres
intercanvien sobre el tema.
A1: NIVELL INICIAL
30
VOCABULARI
Situació de
l’habitatge
(2,3,9)
Accions
ciutat
poble
barri
carrer
davant
darrere
a prop
al costat
lluny
entre
haver (2)
ser (1)
estar
viure (1,4)
Descripció
d’un habitatge
(5)
casa
pis
pensió
habitació
menjador
cuina
bany
lavabo
vàter
entrada
passadís
escala
ascensor
sostre
terra
finestra
balcó
paret
teulada
porta
timbre
calefacció
/nou / /vell /
/gran/ /petit/
Mobiliari, estris
de casa i petits
electrodomèstics
taula (2)
cadires (2)
sofà
televisió
llum
llit
armari
manta
nevera
pot
paella
estufa
…/…
Entorn
físic
mar
muntanya
camp
arbre
planta
flor
gat
gos
conill
…/…
CONEIXEMENT SOCIOCULTURAL
 L’aprenent HA DE SABER:
1. Com es saluda els veïns.
2. Es pot saludar un desconegut, però mantenint la distància.
A1: NIVELL INICIAL
31
3.10 COMPRES (TEMA 10)
Context
 L’aprenent HA DE SABER COMPRAR els objectes de consum quotidià.
EXPRESSIÓ ORAL
 L’aprenent HA DE SABER:
Funcions Exponents
1 DIR què vol. Vull un bolígraf vermell.
2 DIR quantes coses vol comprar. Vull dues llibretes.
3 DEMANAR el preu. Quant val això?
4 DEMANAR I DIR el lloc més
adequat per comprar un producte o
article determinat.
On puc comprar les carpetes?
On venen els llibres de text?
5 DEMANAR I DONAR tanda. Qui és l’últim?
Sóc jo.
Agafa el número a aquella màquina.
COMPRENSIÓ ORAL
 L’aprenent HA DE SABER:
1 ENTENDRE les respostes sobre el tema
de les compres.
A la papereria del costat de
l’escola.
2 ENTENDRE preguntes sobre la manera
de pagar.
Tens 2 euros?
A1: NIVELL INICIAL
32
VOCABULARI
Nom dels
comestibles més
usuals (11)
Nom dels objectes
de papereria més
usuals (2)
Nom d’objectes
que solen comprar
els alumnes
d’aquestes edats
(9)
entrepà
pasta
suc de fruita
aigua
.../...
llapis
goma
maquineta
regle
cartera
.../...
CD
disquets
revistes
gelats
caramels
.../...
Embalatge
Material
llauna / pot
paquet
ampolla
capsa
bossa
plàstic
fusta
metall
Accions agafar
cobrar
comprar (8,11)
donar
esperar
pagar
posar (7)
valer
voler
Establiments botiga
supermercat
forn
carnisseria
peixateria
Termes
associats
euros
monedes
bitllet
diners
moneder
/tancat/
/obert/
CONEIXEMENT SOCIOCULTURAL
 L’aprenent HA DE SABER que:
1. Hi ha diferents tipus de comerços: grans superfícies, supermercats,
mercats, botigues de barri (forn, carnisseria, queviures...).
2. En una botiga s’ha de demanar torn i esperar fent cua.
3. Hi ha comerços que tenen màquines expenedores dels números per la
tanda.
4. A Catalunya no es regateja.
A1: NIVELL INICIAL
33
3.11 VIATGES I TRASLLATS (TEMA 11)
Context
 L’aprenent HA DE SABER DONAR RESPOSTA a alguna de les situacions
quotidianes quan utilitza transport públic.
EXPRESSIÓ ORAL
 L’aprenent HA DE SABER:
Funcions Exponents
1 DEMANAR com es va a un lloc. Com es va a Vallcarca?
2 COMPRAR bitllets. Un bitllet d’anada i tornada a Terrassa,
sisplau.
3 DEMANAR el preu del bitllet. Quant és?
4 PREGUNTAR a quina hora surt i a
quina hora arriba.
A quina hora arriba l’autobús?
5 INTERCANVIAR informació sobre la
preparació d’una sortida o d’una
excursió (motxilla, nom del lloc,
autocar, tren,…).
Cal portar el dinar, el sopar, un sac de
dormir…
Anirem amb tren a Vacarisses.
COMPRENSIÓ ORAL
 L’aprenent HA DE SABER:
1 ENTENDRE la informació que els altres li
demanen sobre el tema.
A quina hora arriba el tren?
2 ENTENDRE la informació que els altres
intercanvien sobre el tema.
A1: NIVELL INICIAL
34
VOCABULARI
Tipus de
sortides
visita
excursió
colònies
campament
viatge
Mitjans de
transport
tren
autocar
metro
autobús
avió
cotxe
moto
bicicleta
Termes
associats
estació
bitllet
preu
horaris
parada
sortida
arribada
maleta
motxilla
bossa
Vies de
comunicació
camí
carretera
autopista
via
Accions anar (7,8)
arribar (1)
baixar
caminar
córrer (8)
marxar
portar (1)
pujar
tornar
venir
viatjar
CONEIXEMENT SOCIOCULTURAL
 L’aprenent HA DE SABER que:
1. Hi ha estacions en què els bitllets es dispensen a les màquines.
2. El preu dels bitllets de metro depèn de la zona per on vulguis circular. No
cal dir el lloc on vas a l'hora de comprar el bitllet.
3. Hi ha estacions en què per sortir al carrer cal passar el bitllet per les
barreres de control.
A1: NIVELL INICIAL


4. BIBLIOGRAFIA
A1: NIVELL INICIAL

 BELART, M.; RANCÉ, L. Nivell Llindar per a escolars de 8 a 14 anys.
Barcelona: Departament d’Ensenyament, 1995
 Consell d’Europa. Consell per a la cooperació cultural Comitè d’educació.
Marc europeu comú de referència per a les llengües: aprendre, ensenyar,
avaluar. Generalitat de Catalunya, Govern d’Andorra, i Conselleria
d’Educació i Cultura del Govern de les Illes Balears, 2003
 FORTIANA, B.; MARTÍNEZ, A. Català Inicial. Barcelona: Departament de
Cultura, 2001
 REYZABAL, M. V. Programación de español como segunda lengua.
Educación primaria. Comunidad de Madrid: Consejería de educación, 2002
A1: NIVELL INICIAL

Etiquetes de comentaris:

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

Subscriure's a Comentaris del missatge [Atom]

<< Inici