dimarts, 8 d’abril del 2008

AA de l'Escola Sant Francesc d'Assís

Escola Sant Francesc d'Assís
Seminari de Tutors/es d’AA de l’Eixample
Sessió 3, 12-02-08

INTRODUCCIÓ
L’escola Sant Francesc d’Assís pertany al districte de l’Eixample de la ciutat de Barcelona llindant amb el districte de Ciutat Vella, la qual cosa afavoreix que els alumnes provinguin del barri del Raval els quals són majoritàriament immigrants. Actualment el 94% de les famílies del nostre centre han nascut fora de Catalunya i no tenen el català com a llengua habitual; ara bé, a mesura que aquestes famílies es van estabilitzant, alguns dels seus fills –alumnes nostres- ja han nascut a Barcelona, però a casa no senten el català.
ORGANITZACIÓ DE L’AULA D’ACOLLIDA
L’alumnat roman a l’AA durant dos cursos: el 1r curs hi assisteix el màxim d’hores possibles segons la disposició horària del curs corresponent i el segon curs es considera de “manteniment” i l’horari oscil·la entre 4 i 9 hores a la setmana a criteri del professorat i de les necessitats de l’alumnat. En el cas de l’alumnat d’origen xinès, assisteixen a l’Aula d’Acollida tantes hores com faci falta, fins i tot més de dos anys, a causa de les grans diferències entre el xinès i el català i les dificultats que els genera.
Per garantir el desenvolupament òptim del curs i per a tranquil·litat del professorat, convé elaborar una llista de seguiment de la programació que permeti la incorporació de l’alumnat que es va incorporant a l’Aula d’Acollida durant el curs i l’organització de la feina, per tal d’afavorir la integració al grup tan aviat com sigui possible i que l’evolució de la resta de l’alumnat no se’n ressenti.
ACTIVITATS D’ACOLLIDA
1. Benvinguda en tagàlog i/o en xinès: presentació del tutor de l’Aula d’Acollida (jo mateix), explicació del currículum compartit entre l’AA i l’AO, explicació de la importància de la llengua catalana a l’escola i a la societat; aquesta explicació la fa un alumne del centre que domini la llengua de l’alumne nou i alhora sàpiga traduir al català. Seguidament el tutor de l’AA, li ensenya el vocabulari i les frases en català indispensables per garantir la seva “supervivència” el primer dia d’escolarització. Finalment, visitem les instal·lacions del centre i acabem la visita amb la presentació del tutor de l’AO i del seu grup classe de referència.
Aquests primers dies d’escolarització és molt important que l’alumne es senti acompanyat a les hores d’esbarjo; en aquest sentit, advertirem prèviament l’alumnat del seu grup.

2. Entrevista amb els pares: L’entrevista la fa el tutor de l’AA dins de l’AA. Explico el currículum compartit entre l’AA i l’AO, la importància de la llengua catalana a l’escola i a la societat, les possibilitats acadèmiques i laborals del seu/ seva fill/a. És important que sàpiguen que la societat catalana dóna molta importància al domini de les llengües en el món laboral. Explico que al seu fill o filla li exigiran el català en molts oficis i si el sap, tindrà les mateixes possibilitats que un nen d’aquí, o fins i tot més, perquè els nens nascuts aquí dominen el català, el castellà i l’anglès. i, en canvi, el seu fill/a dominarà a més, la seva llengua d’origen Aquesta idea també és aplicable als pares i els informo dels cursos de català gratuïts que imparteixen els Centres de Normalització Lingüística (CNL). Els vull transmetre que el català és una ajuda per “pujar un esglaó social” i que la societat considera un valor afegit el sol fet de conèixer la llengua. Els explico què fem a l’aula, l’evolució del seu fill/a i els recordo que s’ha de respectar el ritme personal d’aprenentatge. També recalco que han de veure els dibuixos animats en català, perquè sense adonar-se’n estan aprenent comprensió oral i lèxic. Faig referència també als viatges que moltes famílies de l’escola fan als seus països d’origen, avisant-los que és molt important respectar el procés d’aprenentatge dels seus fills i que aquests períodes més o menys llargs d’interrupció de l’escolarització no l’afavoreixen.

3. Tradicions: L’exemple més representatiu de la nostra cultura gastronòmica i que trobaran arreu del territori és el “ pa amb tomàquet”. Primer, els explico que els catalans som els únics que a l’hora de fer entrepans suquem el pa amb tomàquet. Aquesta peculiaritat nostra, fa que de seguida que sortim de Catalunya ens n’adonem. En acabar l’explicació, procedim tots plegats a l’elaboració i el tast.

4. Excursions de descoberta de la ciutat: Barcelona i Camp Nou.
Els nens i nenes de la nostra escola no acostumen a sortir gaire del barri i, per tant, la seva visió de Barcelona es veu clarament disminuïda. Per això, organitzem una excursió de descoberta de la ciutat pels indrets més representatius: el Park Güell, la platja, la Sagrada Família, la torre Agbar i Montjuïc (el castell, l’estadi Lluís Companys, el Palau Sant Jordi, etc.). Es recomana llogar un autocar per poder fer aquest ampli itinerari amb tranquil·litat i que cada alumne disposi d’un mapa per situar-hi els indrets que va coneixent.
Una altra sortida que fem durant el curs és la visita completa del Camp Nou, ja que el Barça és conegut arreu del món. És un referent de la ciutat i és una sortida que entusiasma a la quitxalla. Visitem: el museu, el camp, els vestidors, la sala de premsa, etc.
ACTIVITATS DIDÀCTIQUES A L’AULA
1. Articles: explicació en tagàlog i en xinès.
Com tots sabem, hi ha llengües en què l’article no existeix. Això fa que sigui realment difícil per als alumnes comprendre la necessitat de col·locar l’article davant de cada nom i encertar-ne el gènere. Com que el gènere és arbitrari, no hi ha norma. He pensat una a partir de les llengües inicials de l’alumnat ( tagàlog i xinès ).
Els explico que les paraules en català són “nens” i “nenes”. Quan és masculí és “nen” i quan és femení és “nena”. En tagàlog “nen” és “lalake” i en xinès es pronuncia “naha”( la h sona aspirada). I “nena” en tagàlog és “babae” i en xinès es pronuncia “niuha”( amb la h aspirada).
Aleshores els explico el “truc” que quan acaba en “a” la paraula quasi sempre és “nena” i posem “la”, si no, posem “el” . Aquesta teoria els hi va bé, i només fallen amb les paraules que acaben amb “a” i són masculines, però hi ha poques, o les paraules que no acaben en “a”i són femenines, però també hi ha poques. Totes les excepcions d’aquest truc els dic que se les han d’estudiar, però a mesura que van parlant millor les van dient i escrivint correctament, ja que els sona malament si no ho fan bé. També explico la “ l’ ”, i no tenen cap tipus de problema per aprendre-la.
2. Material de l’editorial Àlber.
3. Seqüències narratives a partir de pel·lícules i episodis de dibuixos animats. Posem pel·lícules en català ( Schreck2, Spiderman, etc. ), vaig parant i pregunto “què ha passat?” i ells ho expliquen. Al principi has d’ajudar als nens més introvertits, als que tenen menys nivell i als que acaben d’arribar; més endavant, ja s’expressen sense ajuda. Normalment a partir de la tercera sessió ja no els fa tanta vergonya. Quan ells s’expressen jo els corregeixo subtilment, ja que els faig repetir la frase sense errades, però dient: molt bé! Has de reforçar l’autoestima i sobretot deixar clar que vols que s’expressin i que és normal que ho facin malament, que estem mirant la pel·lícula precisament per expressar-nos millor.
4. Quadres fonètics per treballar sons distintius: discriminació i producció.
5. Traducció de cançons: l’himne del Barça, banda sonora de Doraemon ...
6. Diàlegs dirigits: trucades telefòniques
7. Frases retallades + imatge. Fas unes cartilles amb diferents imatges i escrius unes frases referents a cada imatge i les retalles separant cada paraula. Els nens i les nenes han d’ordenar correctament la frase. S’ha de fer diferents nivells, de menor a major dificultat.
8. Diàlegs entre tots: cap de setmana, K3 ...
9. Correcció subtil. El tutor refà les frases produïdes pels alumnes i els alumnes les han de repetir correctament, però sempre fent pujar l’autoestima ( quan acaba has de dir : “molt bé!”).
10. Frases ruleta
ACTIVITATS DIDÀCTIQUES AMB ORDINADOR
Quasi totes les activitats estan penjades a www.edu365.cat
1. 112 accions
2. Ortografia bàsica: alumnes, mestres
3. El món per un forat: vídeos i activitats
4. Diccionaris
5. M’endevines (mico)
6. Contes fàcils SPC i contes difícils (sorolls)
7. Ortografia 2
8. Caputxeta 1 i 2
9. Vincles
10. Quidam
11. Activitats de llengua per al cicle inicial
12. L’abecedari
13. Fruites i hortalisses
14. GL, Pl, FL, ...
15. Lletra x lletra
16. Paraules
17. Mud de mots
18. QDQ: Aquesta activitat no està a l’edu365.cat. Has d’anar al “google” i posar “QDQ”. Seguidament escrius “callejeros fotográficos”, i aleshores cliques la ciutat de Barcelona. En aquest programa pots escriure qualsevol direcció de la ciutat de Barcelona ( només BCN ciutat) i et mostra l fotografia de l’edifici que correspon a la direcció.
Aquest programa em serveix per descriure el trajecte que realitzen per venir a l’escola, etc, ja que vas clicant a la dreta, a l’esquerra...i van sortint les fotografies reals dels carrers ( Ex: Surto de casa i giro a la dreta, etc. ).
JOCS
1. Esport i frases: futbol i bàsquet
Per mitjà del futbol i del bàsquet els nens i nenes s’expressen.
Futbol: Fem penals, l’alumne ha de dir una frase, si la diu bé, xuta, si no, li corregeixes, li fas repetir i el nen va al final de la fila sense xutar. Amb això el que aconseguim és que els nens es fixin amb les errades ja que memoritzen la frase i després te la poden tornar a dir correctament. Haig de deixar clar que s’ha de ser flexible, és a dir, quan un nen no ha xutat dues vegades seguides a la tercera li fas repetir bé i li deixes xutar. Sempre hem de valorar l’autoestima dels nens i les nenes. Si marquen gol, es poden posar de porter o poden seguir xutant, depèn el que prefereixi.
També és molt important exigir al màxim pel que fa a la seva expressió. Tots sabem el nivell d’expressió que té cadascun dels nostres alumnes, per tant, no acceptarem una frase senzilla a un nen que parla bé. Una altra tècnica que utilitzen sovint per poder xutar és dir sempre les mateixes frases; també hem d’estar atents a això.
Amb el bàsquet és el mateix, fent una fila i llençant a cistella. Si encistella pot tornar a dir una frase, però això ho has d’escollir depenent del nombre d’alumnes que tinguis esperant a la fila.
2. El joc del soldat
El mestre posa tots el nens i nenes en fila i diu: Feeeerms! I seguidament va dient ordres que els nens han de fer-les bé ( Ex: “Soldaaaaat John Paul! Tocat l’esquena amb la mà esquerra!”) Si els “soldats” no compleixen correctament l’ordre, els fas donar una volta corrent al pati, a la classe, etc. ( es recomana jugar en un espai ampli ) Als meus nens i nenes els agrada moltíssim.
3. Joc de l’oca: la granota Carlota
4. El supermercat
Construim un mercat fictici. Separem les taules i cadascú fa la seva paradeta. Jo reparteixo diners ( euros de plàstic) i menjar ( ampolles, caixes, pots i llaunes buides) i juguem a fer de botiguers i clients. La condició és que tot ho han de dir en català, ja que si no apareix la figura del “policia de la llengua”. Aquest sóc jo i si sento una paraula en tagàlog, xinès o castellà, els poso una multa d’un euro. També els hi poso si diuen malament una paraula que considero que no l’haurien de dir malament. Les multes són molt ben acceptades pels nens ja que a tots els hi fa molta gràcia quan multen a un company ( menys al nen que el multen ). Jugar al supermercat els hi “encanta”.
5. Els jocs Olívia
6. Twister i Joc piquem
El twister em serveix per treballar les parts del cos i els colors. Haig de dir que t’has d’inventar les parts del cos ja que en el joc només surt el peu i la mà. ( Després t’inventes l’espatlla, l’esquena, el colze, etc. ) També els fa gràcia quan els hi fas col·locar la seva part del cos a sobre de la d’un company. ( Ex: Col·loca un dit de la mà dreta a sobre de la panxa del...)
L’altre joc és el “Piquem”. Es tracta de dir “piquem de...” i una part del cos i tots els nens i nenes piquen a la taula amb aquesta part del cos i no s’aturen fins que no dius “piquem de...” Aquest joc és molt senzill però els agrada molt, sobretot quan comences a dir parts del cos no tan senzilles per picar ( ex: piquem d’esquena, piquem d’espatlla, piquem de cul, piquem de cabells...)
7. Dòmino de paraules i els seus dibuixos .
ACTIVITATS RELACIONADES AMB ALTRES ÀREES DEL CURRÍCULUM
1. Projecte de Naturals
Com tots sabem, els alumnes nouvinguts que fa un any que han arribat han après molt català i s’expressen molt bé, però encara no entenen els continguts i molt vocabulari d’un llibre de text d’una assignatura. Per això estic portant a terme un projecte que tracta de fer Medi Natural amb el alumnes de “manteniment” ( els de 2n any ).
He adaptat l’assignatura de Medi Natural de 4t amb fitxes de conceptes amb dibuixos i explicacions senzilles perquè entenguin cada unitat.
En aquest grup hi ha nens de 4t, de 5è i de 6è, però tots fem Medi Natural de 4t. Al final del trimestre, jo els poso la nota de Medi Natural a tots ells, encara que no siguin de 4t, però a l’informe escric que l’assignatura ha estat adaptada a l’Aula d’Acollida.
A més d’aprendre els conceptes de cada unitat, també treballem el text de cada pàgina del llibre, traduint i explicant totes les paraules que no saben. Això fa que el temps que dediquem per a cada unitat és major que el que dedicaries a l’aula ordinària, però hem de tenir clar que el més important és el treball de la llengua i que els nens comprenguin què posa en els llibres.
Treballem la llengua a través d’un context com és el de Medi Natural. I encara que es treballin menys unitats, les que fem, els nens les entenen. Aquest projecte és per aconseguir beneficis a llarg termini, ja que el que pretenem és que els alumnes arribin a comprendre tots els textos que llegeixin en el futur.





Marc Flamarich Díaz
Tutor de l’Aula d’Acollida
Escola Sant Francesc d’Assís

Etiquetes de comentaris:

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

Subscriure's a Comentaris del missatge [Atom]

<< Inici